معرفی ۲۰ کتاب مفید در زمینه مدیریت بازاریابی نوین

معرفی ۲۰ کتاب مفید در زمینه مدیریت بازاریابی نوین

در دنیای پر رقابت امروزی که فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شده تا سازمان ها و کسب و کارهای سنتی، به دنبال رویه های دیجیتالی برای تعامل بهتر و بیشتر با جامعه مخاطبان و مشتریان و حتی ذی نفعان باشند، اهمیت تبلیغات و روابط عمومی و به خصوص بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

بازاریابی بر خلاف تصور عمومی که ارسال چند پیامک و ایمیل و تماس تلفنی به مخاطبان و مشتری پیدا کردن است، رفتاری کاملا تخصصی بوده و در برخی از دانشگاه های دنیا، در سطح دکترا تدریس و آموزش داده می شود.

هر سازمان و شرکتی بر اساس کالا و خدماتی که تولید می کند، نیاز به مدیریت بازار دارد و باید تلاش کند که مشتریان موجود و بالفعل را با ماموریت ها و چشم اندازهای مورد نظر، همراه و همگام کند.

به همین خاطر، به خصوص در عصر شبکه های اجتماعی و دهکده جهانی، مدیریت هوشمندانه بازار و بازاریابی اثربخش، اهمیت بسزایی داشته و شرکت ها و سازمان ها، بخش قابل ملاحظه ای از وقت و سرمایه خود را صرف این امور می کنند تا حجم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند.

ma11

۳ کتاب جالب که شما را با بازاریابی در دهکده جهانی آشنا می کند

در کشور ما در طول چند دهه اخیر، رشته هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به موضوع بازاریابی و مدیریت بازاریابی و حتی بازاریابی متعالی (Transcendental Marketing) متمرکز بوده افزایش یافته است و به نظر می رسد که کارآفرینی دیجیتالی (digital entrepreneurship) با ظهور استارت آپ های آنلاین، سبب شده تا مقوله مهم بازاریابی، بیش از گذشته در کانون توجه فعالان کسب و کار به خصوص جوانان قرار بگیرد.

در گزارش امروز روزیاتو، شما را با ۱۰ کتاب مهم بازاریابی فارسی زبان و ۱۰ کتاب مهم بازاریابی انگلیسی زبان آشنا می کنیم که هم مناسب دانشجویان رشته های مدیریت و اقتصاد و بازاریابی بوده و هم عموم علاقمندان به مقوله درآمد زایِ بازاریابی را با روش ها و شیوه های جدید آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

بازاریابی چیست؟

ابتدا بد نیست که تعریفی مختصر از مفهوم بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی به معنای عمومی، یعنی پیدا کردن بازار. یعنی پیدا کردن مشتری به هدف معرفی و عرضه و فروش کالا یا خدماتی خاص در زمان و مکان خاص. هدف بازاریابی، همیشه فروش بیشتر نیست. بلکه معرفی و تبلیغ کالا و خدمات به جامعه مشتریان بالقوه و بالفعل نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

بازاریابی همیشه به طور مستقیم وارد عمل نمی شود. به همین خاطر، شرکت های بزرگ چند ملیتی، از روش های مختلفی برای مدیریت بازاریابی خود در بازار استفاده می کنند. مثلا شرکت مرسدس بنز آلمان که یکی از الهام بخش ترین شرکت های خودرو ساز جهان است، با برگزاری فشن ویک (Mercedes Benz Fashion week) در اقصی نقاط جهان، به توسعه برند (Brand development)‌ پرداخته و با این روش، به معرفی محصولات و مدیریت بازار هدف خود اقدام می کند.

ma12

یا برخی از شرکت های نفتی، رالی اتومبیل سواری یا موتور سواری برگزار می کنند تا با معرفی برند خود، به تبلیغ و بازاریابی کالا و خدمات بپردازند.

در واقع در بازاریابی، همگرا سازی همه فعالیت های شرکت/سازمان در مسیر فروش بیشتر در دستور کار قرار می گیرد. در واقع بدون بازاریابی، هیچ کالا یا خدماتی به فروش نمی رسد و در معرض اطلاع مشتریان قرار نمی گیرد. شما فکر کنید که قصد دارید به فروش یک برند قهوه اقدام کنید. اگر هزاران نفر مزه این قهوه را در فروشگاه ها و مغازه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری، به طور رایگان تست نکنند و در جریان تولیدات و قابلیت های این قهوه و برند قرار نگیرند، تبلیغات صِرف تلویزیونی، بی فایده خواهد بود.

بازاریابی به شرکت ها کمک می کند تا دید بهتری از بازخورد مشتریان و مخاطبان از محصولات و خدمات داشته و برای مدیریت بازار، استراتژی های هوشمندانه را در دستور کار قرار دهند.

بازاریابی به شرکت ها کمک می کند تا محصول یا خدمات مناسب را در زمان مناسب و قیمت مناسب با توجه به وضعیت رقبا، در اختیار مشتری قرار دهند. مدیریت بازار، ماحصل کار واحد بازاریابی است. مهم نیست تولید قهوه در دستور کار است یا فروش مبدل های حرارتی و صنعتی.

بازاریابی شرکت ها و سازمان ها تلاش می کند تا آرزوهای مشتریان را با چشم اندازهایی که سازمان برای خودش تعریف می کند،‌ هم راستا کرده و ماموریت های مدون و انعظاف پذیر و هوشمندی را برای تحقق نیازهای مشتریان، تدوین کند.

بازاریابی، تلاش دارد تا موقعیت یک شرکت بزرگ یا کوچک در بازاری که در آن قرار دارد را بهبود بخشد. افزایش رضایت مشتریان و بررسی نوع برخورد آنها با محصولات و خدمات ارائه شده و تقویت چهره شرکت در داخل و خارج از کشور و همچنین ارتقا اثربخش سابقه شرکت/سازمان، از جمله اهداف واحدهای بازاریابی داخلی و بین المللی هستند.

قطعا، شرکتی که واحد بازاریابی قوی متشکل از تیم های فعال و پر تحرک خبره داشته باشد، توانایی بهتری در تعامل با مشتریان و فهم و اندازه گیری نیازهای مشتریان (Customer’s requirements) و توقعات آنها را داشته و می تواند با درک بهتری از انتظارات مشتریان، واحدهای تولید و فروش و بازرگانی را برای ارائه محصول و خدمات اثربخش، یاری دهد. به همین خاطر، تدوین برنامه مارکتینگ (marketing plan) اهمیت دارد. کتاب مالکوم مک دونالد را در این زمینه مطالعه کنید.

بازاریابی در شرکت ها، نوعی خط مقدم ارتباط با رقبا و مشتریان بوده و استراتژی های متنوعی برای اجرای آن تنظیم می شود. بازاریابی در شرکت های فناوری اطلاعات، سهام عام، تولیدی، خدماتی، مشاوره و امثالهم با یکدیگر تفاوت دارد و این ۲۰ کتاب تلاش می کند تا شما را با روندها و رویکردها و شیوه های جدید بازاریابی در صنایع مختلف آشنا کند.

۱- کتاب عبور از شکاف

ma6

کتاب عبور از شکاف یا گذر از پرتگاه، روایتی داستان گونه و مستند نگاری جذاب از واقعیت های اقتصادی عصر کنونی است. جفری مور در کتاب CROSSING THE CHASM تلاش می کند تا تفاوت ها و مرزهای کارآفرینی یا عقب ماندگی را تشریح کند و با این رویکرد، نگاه شفافی به خواننده درباره بازاریابی در عصر نوین ارائه کند.

هرآنچه بین این دو دسته قرار می گیرد نیز در این کتاب آورده شده است. نویسنده در حقیقت نقشه ای برای رسیدن به بازار و رشد در آن فراهم کرده است. البته تمرکز این کتاب روی فناوری های نوین و امروزی است. اما در عین حال درس هایی نیز برای کسانی که در صنایع مختلف فعالیت می کننــد در خود دارد.

نمونه ها و مثال هایی کــه در این کتاب در عرصه مارکتینگ و بازاریابی آورده شده است می تواند به هرکسی که در این عرصه فعالیت می کند کمک کند. در واقع این کتاب، جشنواره ای از مطالعات موردی (CASE STUDY) بوده و کوششی برای فهم بهتر از رفتار شرکت ها در صنایع و بازارهای گوناگون برای کسب استراترژی هایی جهت تولید ارزش افزوده.

ma7

چرخه عمر پذیرش فناوری در شرکت ها

جفری مور در کتاب سال ۱۹۹۲ خود «گذر از پرتگاه» مفهوم «چرخه عمر پذیرش فناوری» را به روز کرده و همه‌گیر کرد، در این منحنی  که در بالا مشاهده می کنید، فناوری در پنج فاز- که بر اساس نوع خریدار (مشتری) دسته‌بندی شده- پذیرفته می‌شود.

  • نوآوران (Innovators): پرتکاپو به دنبال فناوری جدید، اغلب به خاطر علاقه محض به فناوری.
  • پذیرندگان اولیه (Early Adopters): نخستین کسانی هستند که فناوری را به خاطر مزایای خوبی که دارد می‌پذیرند.
  • اکثریت پیشگام (Early Majority): به مزایای فناوری نو اعتماد می‌کنند ولی منتظر می‌مانند تا دیگر مسایل را حل کنند.
  • اکثریت پیرو (Late Majority): به خودی خود به فناوری علاقه‌ای ندارند، منتظر می‌مانند تا رهبر تثبیت شده نمایان شود، استانداردهای جا افتاده را می‌خرند.
  • دیر پذیران (Laggards): هر چیزی که ربطی به فناوری داشته باشد را نمی‌خواهند، فناوری را زمانی به کار می‌برند که دیگر بدون آن نمی‌توان زیست و یک فناوری بایسته شده.

۲- خرید هوشمندانه

ma8

کتاب بعدی که در این گفتار معرفی می کنیم، خرید هوشمندانه نام دارد که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد. این کتاب را یکی از کتاب های جذاب عرصه بازاریابی در قرن حاضر می توان دانست که نگاهی نوین به بازارهای نوظهور جهان همچون اقتصاد دات کام ها دارد. نشریه نیویورک تایمز، این کتاب را یکی از پر فروش ترین کتاب ها در عرصه مارکتینگ می داند.

نویسنده کتاب، دکتر مارتین لیندستروم، عناصــر علمی را با هنر بازاریابی ترکیب کرده و معجونی جادویی برای مخاطبان خود آماده کرده است. او در این کتاب نشان می دهد، هرآنچه ما به آن فکر می کنیم و انجام می دهیم روی دیگران تأثیر جدی و پایدار می گذارد.

نکته جالب تر این است که نویسنده نشان داده، می توان این سیگنال های پایدار را مشاهده کرد. آنچه او مطرح می کند کمی ترسناک اما واقعی است و به همین خاطر مخاطبان زیادی دارد.

او در دیباچه کتاب می نویسد: چقدر درباره چیزی که می خریم اطلاعات داریم؟ چه چیزهایی به طور مستقیم روی تصمیم ما در دنیای پیام مدار امروز، تاثیر می گذارد؟

جدید ترین کتاب مارتین لیندستروم را می توان SMALL DATA‌ دانست که اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شد که به روندهای نوظهور در اقتصاد قرن بیست و یکم اشاره دارد.

۳-فروش نامریی

ma1

کتاب بعدی، فروش نامریی : راهنمایی به بازاریابی مدرن نام دارد. بزرگ ترین تغییــر و تحول اقتصادی که در ۵۰ ســال گذشــته در اقتصاد دنیا ایجاد شده مربوط به ایالات متحده آمریکا و قازه سبز است. آنها اقتصاد خود را از تولید کننده (PRODUCT BASED) به خدمات محور (SERVICE BASED) تغییر داده اند. «هری بکویت» نویسنده کتاب «فروش نامریی» اعتقاد دارد که این تحول از اهمیت بســیار زیادی در بازار برخوردار است.

ma2

فهرست برخی از عناوین کتاب فروش نامریی اثری از Harry Beckwith

او می گوید کسانی که بتوانند این تغییر را به درستی  درک کنند، در بازار موفق خواهند شد. از نظر او، مردم  باید روابط قدرتمندی با یکدیگر بسازند و از طریق آن بهترین تحولات را ایجاد کنند. آنچه در این کتاب در مورد مارکتینگ مطرح شده نیز به همین مسئله ارتباط دارد.

۴- اجازه بازاریابی

ma3

کتاب اجازه بازاریابی، اثری از «ست گادین» است که توسط انتشارات «گود ریدرز» وارد بازار شده و از جمله کتاب های قابل توجه در این عرصه به شمار می رود. کتاب معتقد است که مفهوم بازاریابی، در طول اعصار، با تغییرات بسیاری همراه شد و در گذشته، بسیاری تصویر می کردند که هدف بازاریابی، آن است که به اجبار، برند خود را جلوی چشم مخاطب و مشتریان قرار دهند.

در واقع در آن شیوه بازاریابی، نوعی جبر حاکم بود. اما ست گادین این مفهوم را به کلی تغییر داده است. او به مخاطبان خود یاد می دهد که هر مشــتری با گزینه های زیادی برای انتخاب روبه رو است و حق دارد هرکدام را که خودش مد نظر دارد انتخاب کند. او معتقد است در بازاریابی، تنها باید پیام مورد نظر ارسال شود و سپس مشتری خودش در مورد خرید آن تصمیم بگیرد و هیچ اجبار و فشاری به او وارد نشود.

ma4

حقیقت بازاریابی آن است که به مشتری، کمک کند تا با دریافت اطلاعات درست، در فرآیند تصمیم گیری، راحت باشد و انتخاب درستی داشته باشد. هر اندازه واحد بازاریابی در ارائه اطلاعات درست و به موقع به مشتری، فعالانه عمل کند، محصول و خدمات شرکت خود را در طیف انتخاب مشتری قرار می دهد.

ست گادین، مدیر اسبق واحد بازاریابی شرکت «یاهو» بود.

۵- بافت: نفوذ

کتاب رابرت باب سیالدینی که با نام Influence: The Psychology of Persuasion شناخته می شود نه تنها برای فروشندگان بلکه برای فعالان در بازار نیز مفید خواهد بود.

ma5

این کتاب به افراد یاد می دهد چطور به روزهای روشــن پاسخ مثبت بدهند و چطور نظرات خود را در طول کارشــان پیاده کنند. این کتاب به مخاطب خود یاد می دهد چطور از مشتری پاسخ مثبت دریافت کند.

سیالدینی بر اساس مشاهدات خودش، نکاتی را مطرح می کند. او به مخاطبش یاد می دهد بر مشتریان تأثیر بگذارد و پاسخ مطلوب یا مورد نظر خودش را از او دریافت کند. این کتاب نکاتی نیز برای رقابت با سایر افراد فعال در حوزه بازاریابی دارد.

۶- بازاریابی پارتیزانی

MA9

کتاب بعدی که در این گفتار معرفی می کنیم، کتاب بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING) نام دارد که جیی کانارد لوینســون نوشت و بارها تجدید چاپ شده است. حدود ۳۰ سال پیش، مفهوم مارکتینگ را به کلــی این نویسنده تغییر داد.

او نشــان داد که کارآفرین هــای باهوش و کسب وکارهای کوچک، می توانند بازار را در دست بگیرند. در کتاب توضیح داده شده که برای دیده شدن، به خرج میلیون ها دلار پول نیازی نیست. دیگر نیازی نیســت در این زمینه سرمایه گذاری های مالی کلانی صورت بگیرد.

تنها عنصری که می تواند به دیده شدن کمک کند، خلاقیت است. در این کتاب به مخاطبان آموزش داده می شود که با خرج کمی خلاقیت و به کمک هوشمندی، جای برند خود را در میان مشتریان در بازار باز کنند.

بازاریابی پارتیزانی روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفت هایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است.

اصول بازاریابی پارتیزانی

بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روش های نامنظم و غیرمعمول ارتقا و پیشبرد را طراحی و تدبیر کند. او باید کلیه ارتباطات و تماس های خود را، چه حرفه ای و چه شخصی به‌کارگیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ، می توانند بسیار ارزان و آزاد باشند.

لوینسون، اصول زیر را در کتاب به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:

  • بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه در کسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.
  • بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
  • سرمایه گذاری های اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد.
  • آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب و کار، میزان سود است نه فروش.
  • بازاریاب نیز باید بر تعداد روابط جدید ایجادشده در هر ماه تمرکز کند.
  • به‌جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجادکند.- به‌جای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگ تر با آنها را هدف قرار می‌دهد.
  • فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر بر همکاری با کسب و کارهای دیگر.
  • بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روش های بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات به‌ کار گیرند.
  • به کارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی.
  • با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است.

کتاب هفتم: موقعیت یابی

ma10

کتاب موقعیت یابی یا Positioning اثری از ال ریس و جک تروت، هفتمین کتاب مفید در زمینه بازاریابی است که به محققان این عرصه معرفی می کنیم. بیش از دو دهه از انتشار کتاب می گذرد، اما به اعتقاد برخی از متخصصان بازاریابی، همچنان مفاهیم و رویکردهایی که در کتاب ارائه شده است،‌ کاربردی و متناسب با فضای کسب و کار امروز است.

«موقعیت یابی» در حقیقت یک کتاب کلاسیک است که ال ریس و جک تروت سال ها پیش آن را نگاشــته اند. آنها مشــاهدات تجربی داشته اند و سپس این مشاهدات را در قالب کتاب برای دیگران آورده اند. مخاطبان در این کتاب یاد می گیرند با دیگر افراد و دیگر شرکت ها کار کنند و در عین حال نتیجه مطلوب خود را به دست بیاورند. آزمایش هایی نیز از سوی نویسندگان این کتاب انجام شده که در کتاب آورده شده است.

در ادامه به معرفی شماری از کتاب هایی که در چند سال اخیر درباره مدیریت بازاریابی در بازارهای ایران و جهان به زبان فارسی منتشر شده است، اشاره می کنیم.

 

کتاب های فارسی زبان

کتاب هشتم: ۴۲ قانون طلایی بازاریابی، نوشته لورا اولل با ترجمه رضا نیاکان و آیدا برادری جمشیدی. این کتاب توسط انتشارات بازاریابی تهران در سال ۱۳۹۳ وارد بازار نشر شد و سه بار تجدید چاپ گردید.

کتاب نهم: اصول، فنون و هنر مذاکره با نگرش بازار ایران. نوشته محمد حسین غوثی، پرویز درگی که با مقدمه ای از استاد مسعود حیدری نیز همراه شده است. این کتاب نیز توسط انتشارات بازاریابی در سال ۱۳۹۳ منتشر شد که تا کنون شش بار تجدید چاپ شده است.

کتاب دهم: نقشه ذهنی مشتری: رویکرد وسیله و هدف نام دارد که توسط مارک ای-پری تالیف و توسط پرویز درگی و محمد سالاری به فارسی برگردانده شده است. این کتاب نیز توسط انتشارات بازاریابی تهران در سال ۱۳۹۳ وارد بازار نشر شد و تا کنون دو بار تجدید چاپ شده است.

کتابی در ۴۰۵ صفحه که مدیریت بازاریابی استراتژیک را در دستور کار دارد.

کتاب یازدهم: پرورش نبوغ بازاریابی نام دارد که توسط پیتر فیسک تالیف و توسط سینا قربانلود به فارسی برگردانده شده است. مقدمه کتاب نیز توسط پرویز درگی نگاشته شده و در سال ۱۳۹۵ منتشر گردید. کتابی ۶۰۰ صفحه ای که تلاش دارد به رویکردهای نوین در مقوله مارکتینگ اشاره کند.

کتاب دوازدهم: عصر بازاریابی: ۱۰۰ سال بازاریابی و رهبری فروش نام دارد و می کوشد به این سوال پاسخ دهد که چگونه بازاریابی به کسب و کار جهت داده و جامعه را شکل می دهد. این کتاب توسط جرمی کوردی در سال ۲۰۱۱ میلادی تالیف شد و توسط دکتر احمد روستا، فرانک صالحی و احمد آخوندی به فارسی برگردانده شد.

انتشارات بازاریابی تهران در سال ۱۳۹۳، کتاب را منتشر کرد.

کتاب سیزدهم: تکنیک های فرصت یابی در بازاریابی و فروش نام دارد که با نگرشی به بازار ایران، تلاش دارد تا فعالان کسب و کار را با روش های اثربخش جذب مشتری آشنا کند. پرویز درگی کتاب را در سال ۱۳۹۳ مجددا تجدید چاپ کرد و توسط نشر بازاریابی وارد بازار نشر شد. کتابی ۱۹۵ صفحه ای که با قیمت ۱۰ هزار تومان در دسترس است.

کتاب چهاردهم: بازاریابی و زندگی با ورزش،‌ کتابی دیگر از پرویز درگی است که توسط احمد آخوندی ویراستاری شد. این کتاب نیز در ۲۴۸ صفحه به مقوله بازاریابی در عرصه ورزش می پردازد و با قیمت ۱۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.

انتشارات بازاریابی تهران در سال ۱۳۹۳ آن را منتشر کرد.

کتاب پانزدهم: ۴۰ گفتار پیرامون ارتقای مهارت های بازاریابی نام دارد که پرویز درگی آن را در سال ۱۳۹۳ نوشت. کتابی ۲۶۳ صفحه ای موفقیت در کسب و کار را با رویکرد مارکتینگ تعریف می کند.

از کتاب های دیگر پرویز درگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب شانزدهم: مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران
  • کتاب هفدهم: مباحث و موضوعات بازاریابی خدمات با نگرش بازار ایران
  • کتاب هجدهم: بازاریابی و فروش تلفنی با نگرش بازار ایران.
  • کتاب نوزدهم: ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران
  • کتاب بیستم: بازاریابی و زندگی با خاطره

از کتاب های دیگر بازاریابی در کشورمان می توان به بازی پردازی در بازاریابی اشاره کرد که توسط اسکات هریس در سال ۱۳۹۵ تالیف شد و طیبه فروغی فر آن را به فارسی ترجمه کرد. کتابی ۱۸۴ صفحه ای که به جنبه های روانشناسی و اجتماعی بازاریابی اشاره می کند.

اگر دانشجوی رشته بازاریابی و مدیریت بازار هستید، موضوعات: بازاریابی در دهکده جهانی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و رویکردهای نوین بازاریابی آنلاین و روش های خلاقانه مارکتینگ در شرکت های فورچون ۵۰۰ را می توانید در دستور کار خود قرار دهید که یافته های جالبی برای شما به ارمغان خواهد آورد و موضوعات خوبی برای مقاله نویسی و پایان نامه نویسی است.

۱۰ ترند جدید در عرصه بازاریابی نوین دنیا در سال ۲۰۱۷ را اینجا مطالعه کنید.

نوشته معرفی ۲۰ کتاب مفید در زمینه مدیریت بازاریابی نوین اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.

لینک خبر

چهار اپلیکیشن برای سلامت مسافران

چهار اپلیکیشن برای سلامت مسافران

یکی از مسایل مهم در هنگام سفر سلامتی است. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید سلامتی خود را حفظ کنید با کجارو همراه باشید تا چند اپلیکیشن در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

از سلامتی بدن تا اطلاعات مهم و شخصی، همگی از نگرانی‌های معمول در سفر است. هزینه سنگین دکتر هم ممکن است خاطره‌ خوبی از یک سفر به جا نگذارد. در ادامه با اپلیکیشن‌های آشنا می‌شویم که می‌تواند به حفظ سلامت شما در سفر کمک کند.

Sherpaa

sherpaa

شرپا توسط دکتر جی پارکینسون (Jay Parkinson) تاسیس شده است که این اجازه را به کاربر می‌دهد تا به صورت خصوصی با یک دکتر ارتباط برقرار کند. آن‌ها در مسایل پزشکی پایه که توانایی تشخیص و درمان آن را دارند به کاربران کمک می‌کنند. همچنین امکان ارتباط با متخصیصین محلی امکان‌پذیر است.

یکی از خوبی‌های شرپا این است که کاربر می‌تواند در مسافرت بدون اینکه هزینه‌ی زیادی بابت دکتر بپردازد، از آن استفاده کند. آن‌ها با پرسش سوال‌های دقیق مشکل کاربر را تشخیص و بر اساس اطلاعات بیمار اقدام به درمان می‌کنند. شما می‌توانید با پرداخت ۴۰ دلار در ماه از این سرویس استفاده کنید.

Global Rescue

global rescue

این سرویس با بیمه کردن کاربران، برای کسانی که به دوردست‌ها سفر می‌کنند بسیار مناسب است. مسئولان این سرویس می‌گویند:

اگر شما با مشکل امنیتی یا بلایای طبیعی یا حمله تروریستی یا آشفتگی در سفر رو به رو شدید نگران نباشید، تیم ما شما را در کمال سلامت و امنیت به خانه می‌رساند.

این سرویس را می‌توانید با هزینه ۳۲۹ دلار در سال داشته باشید.

Phone-a-Friend

companion

یکی از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های Companion و React Mobile برای کسانی که تنها سفر می‌کنند، مسیریابی کاربر توسط دوستان و آشنایان است. این اپ برای افرادی که نگران امنیتشان هستند یا خانم‌هایی که تنها سفر می‌کنند بسیار مناسب است.

Cloak

cloak

این اپ مانند دیگر اپ‌‌ها مربوط به مرگ و زندگی نیست، اما بهداشت اطلاعات در حین مسافرت هم با اهمیت است. وای فای ناامن هتل به معنی به خطر افتادن اطلاعات حساس است. ما به شما کلاک (cloak) را که یک شبکه امن در اختیار کاربر قرار می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم.

لینک خبر

باغ ایرانی تهران، بهشتی برای آرامش پایتخت نشینان

باغ ایرانی تهران، بهشتی برای آرامش پایتخت نشینان

باغ ایرانی تهران، بهشتی برای آرامش پایتخت نشینان

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. با کجارو همراه باشید تا گشتی در این باغ زیبا بزنیم.

لینک خبر

خطرناک ترین دیدنی های زمین، یازده‌ خشمگین طبیعت و حیات وحش!

 

خطرناک ترین دیدنی های زمین، یازده‌ خشمگین طبیعت و حیات وحش!

 

خطرناک‌ترین مکان‌های زمین و مرگبارترین دیدنی‌های طبیعت، چشم‌اندازی زیبا و دلفریب دارند، تا آنجا که برخی از گردشگران ماجراجو به خود جرئت بازی با مرگ را می‌دهند. با کجارو همراه باشید.

طبیعت زیبا است، اما ورای این زیبایی، گاه آرامش و لطافت هدیه می‌دهد و گاه خشم و درشتی. در ادامه با یازده ناحیه خطرناک کره زمین آشنا می‌شویم، یازده‌گانه‌ای که کام مرگشان سیری‌ناپذیر است اما در همین حال تماشایشان از دوردست وسوسه ماجراجویی را به ذهن آدمی متبادر می‌سازد. همچون همیشه، همراه با کجارو به استقبال مرگ‌بارترین‌ها می‌رویم.

(Death Valley, USA)

دره مرگ، آمریکا

اگر زمین را خانه آدمی بینگاریم، بی‌چون و چرا دره‌ی مرگ را به عنوان اجاق گاز سوزان این خانه است. این بیابان بالاترین دمای ثبت شده در سیاره‌ی زمین، دمایی نزدیک به ۵۷ درجه سانتی‌گراد را دارا است. هر چقدر هم که سرسخت باشید، خورشید سوزان و عطش دره‌ی مرگ شما را به شتاب خسته و ناتوان می‌سازد. اگر هنوز کام مرگ دره را جدی نگرفته‌اید، باید بدانید، بدون آب، تنها می‌توانید ۱۴ ساعت زنده بمانید.

بیابان دِناکل، اریتره

(The Danakil Desert, Eritrea)

بیابان دِناکل، اریتره

دمای بالای ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، آتش‌فشان‌های فعال و آبفشان‌هایی که  به هر سوی گازهای سمی پرتاب می‌کنند؛ تصور محیطی هراس‌انگیزتر از این صحرا در آفریقا کم‌وبیش غیرممکن است. برخی مردم این بیابان را «جهنم زمین» می‌نامند، وانگهی هنوز ماجراجویان فراوانی از سرتاسر گیتی به این منطقه می‌آیند. سفر به این منطقه به تنهایی و بدون راهنما ممنوع است.

(Mount Washington, USA)

کوه واشنگتن، آمریکا

کوه واشنگتن بالاترین سرعت ثبت شده‌ی باد را در سطح زمین دارا است. سرعتی که باد در این مکان غرش می‌کند، به ۳۲۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بادهای شدید تنها خطر این منطقه نیستند؛ دمای پایین هوا که گاهی تا منفی ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و بارش‌های سنگین برف، کوه واشنگتن را به یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. این کوه دارای یکی از مرگبارترین قله‌ها نیز است. فشاری که بدن انسان در قله‌ی کوه واشنگتن تحمل می‌کند برابر است با فشاری که در قله‌ی اورست بر پیکر آدمی وارد می‌شود.

(Sinabung Volcano, Indonesia)

کوه سینابونگ، اندونزی

کوه آتش‌فشان فعالی به نام سینانبونگ در اندونزی هستی گرفته که همیشه آماده فوران است. فوران این آتش‌فشان باعث بی‌خانمان شدن مردم محلی زیادی شده است. شهرها و روستاهای نزدیک این منطقه بارها با خاکستر و مواد مذاب پوشیده شده‌اند. آخرین فوران این آتش‌فشان روز ۲۷ فوریه ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، روزی که تشکیل ابرهایی از گازهای آتش‌فشانی، پرتاب سنگ و شاکله خاکسترهایی تا ارتفاع ۲۵۰۰ همه چیز را در هم پیچید و نکته اینجاست، هیچ‌کس نمی‌داند فوران بعدی کی خواهد بود.

جزیره مارها، برزیل

 (Snake Island, Brazil)

جزیره مارها، برزیل

جزیره‌ای دیگر پر از زیبایی و سرسبزی، شاید بپرسید پس چرا در این فهرست قرار گرفته است؟ خب باید گفت دلیل خیلی ساده است، بر پایه محاسبات انجام‌شده در هر مترمربع از این جزیره چیزی بین یک  تا پنج مار زندگی می‌کند. انواع مارهای زهرآگین و غیره در اندازه‌های گوناگون در این جزیره زندگی می‌کنند و زندگی می‌گیرند. گونه خاصی از افعی در این جزیره زندگی می‌کند که مختص این جزیره و کشور برزیل است، این افعی کشنده که زهرش نواحی اطراف گزیدگی را آب می‌کند، عامل بیشترین مرگ و میر در آن حوالی بوده است. دولت برزیل بر همین مبنا بازدید از جزیره را جز برای معدودی از محققان ممنوع کرده است.

پارک ملی مدیدی، بولیوی

(Madidi National Park, Bolivia)

پارک ملی مدیدی، بولیوی

در نگاه اول پارک ملی مدیدی آرامش‌بخش و زیبا به نظر می‌رسد اما زیر این پوست مهربانش بی حد و حصر خطرناک است. چرا؟ زیرا این مکان محل سکونت خطرناک‌ترین و وحشی‌ترین گونه‌های جانوری و مرگ‌آورترین گونه‌های گیاهی است. تماس با هر کدام از این گیاهان، دست کم موجب خارش شدید و سرگیجه می‌شود. هر نوع بریدگی و زخم‌های کوچک نیز با زهر آلودگی و عفونت با انگل‌های استوایی همراه می‌شود.

دره‌ی مرگ، روسیه

(Valley of Death, Kamchatka, Russia)

دره‌ی مرگ، روسیه

دره‌ی مرگ در شرق روسیه که در فاصله‌ی تقریبا نزدیکی با دره‌ی آب‌فشان‌ها قرار دارد، دارای غلظت بالایی از گازهای سمی است؛ تهدید بزرگی برای هر نوع موجود زنده‌ای در این منطقه. گیاهان و حیوانات به سرعت می‌میرند و انسان‌ها احساس بیماری، تب و سرگیجه می‌کنند.

جزایر مارشال

(Bikini Atoll, The Marshall Islands)

جزایر مارشال

جزیره‌ای بکر و دورافتاده در اقیانوس؛ در نگاه اول شما را به یاد بهشتی روی زمین می‌اندازد اما این جزیره مکانی برای آزمایش سلاح‌های اتمی است. همین کافی است تا جزیره به مکانی پر از زباله‌‌های رادیواکتیو تبدیل شده باشد. ساکنین جزیره مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند و اکنون این منطقه زیستگاهی کاملا سهمناک برای موجودات زنده است. سطح بالای رادیواکتیو در این منطقه، قطع و یقیین باعث سرطان می‌شود.

مزرعه‌ی کروکودیل، تایلند

(Elephant Kingdom in Chonburi, Thailand)

مزرعه‌ی کروکودیل، تایلند

در این مزرعه، صاحب کروکدیل‌ها گردشگران را در یک فضای بسته قرار داده و روی آب می‌گرداند و آن‌ها اجازه دارند به کروکودیل‌ها غذا بدهند. این فضای بسته تنها  یک سطح چوبی نازک است که روی بشکه‌های پلاستیکی قرار داده شده‌است و از یک سوی با توری پوشانده شده‌ است. مردم به‌وسیله‌ی چوب‌دستی، به کروکودیل‌ها ماهی و گوشت می‌دهند. تصور باقی ماجرا با خودتان.

گودال آتشین آفار، اتیوپی

(Afar Depression, Ethiopia)

منطقه‌‌ی آفار، اتیوپی

منطقه‌‌ی آفار یکی از خطرناک‌ترین آتش‌فشان‌های روی کره‌ی زمین را به خود اختصاص داده است. زمین‌لرزه‌های مداوم باعث به‌وجود آمدن شکاف‌های عمیقی در این منطقه شده و میزان مواد مذاب موجود را بسیار زیادتر از یک آتشفشان معمول کرده است. چرخه‌ای که دوباره باعث بروز زمین‌لرزه می‌شود.

دریاچه‌ی ناترون، تانزانیا

(Lake Natron, Tanzania)

دریاچه‌ی ناترون، تانزانیا

این دریاچه یکی از مرگبارترین‌ها در جهان است. پوسته‌های ضخیمی از نمک مانندی که روی سطح این آب قرار دارد آن‌قدر خطرناک است که همه‌ی موجودات زنده‌ی این منطقه در صورت تماس با آن از بین خواهند رفت. به دلایلی کاملا واضح، شنا کردن در این دریاچه ممنوع است و بوی سولفید هیدروژنی که از دریاچه می‌آید به شما اجازه نمی‌دهد از دیدن منظره لذت ببرید.

لینک خبر

تجهیزات عکاسی در سفر

تجهیزات عکاسی در سفر

تجهیزات عکاسی در سفر

به همراه بردن وسایل عکاسی در سفر همواره یک دغدغه بوده است. اگر قصد عکاسی در سفر دارید و نمی‌دانید چه تجهیزاتی با خود به همراه ببرید، با کجارو همراه باشید.

لینک خبر